SP-Arte 2013

SP-Arte 2013, montagem. Foto: Augusto Gomes/SP-Arte.

SP-Arte 2013, montagem. Foto: Augusto Gomes/SP-Arte.

A nona edição da SP-Arte (Feira Internacional de Arte de São Paulo) decorre esta semana, entre 4 e 7 de abril, na cidade brasileira de São Paulo.

Confirmada a presença de 122 galerias, provenientes de 16 países. São milhares, as obras de arte distribuídas pelos três pisos, que somam cerca de 17 mil m² de área de exposição.

Depois de Basel e Frieze, SP-Arte é a feira com o mais prestigioso line-up de galerias do mundo. 

A edição de 2012 foi um caso de sucesso e repercussão internacional, contou com a presença de 110 galerias e cerca de 2.500 obras. Em 2013, a SP-Arte volta a atrair a nata das galerias do circuito internacional. Esta será a edição com maior número de galerias de arte em representação dos artistas mais conceituados da actualidade – nada menos que 30% dos participantes vêm de países como Inglaterra, Estados Unidos, França, Alemanha e Itália. Na sua totalidade estarão presentes, neste evento, 122 galerias de 16 países, sendo 81 brasileiras e 41 estrangeiras.

SP-Arte promove, desde a sua origem, a busca pela inovação, tendo-se consolidado como uma das mais importantes feiras do mundo e colocado o Brasil, no calendário oficial das feiras de arte, reunindo um significativo grupo de galerias líderes.

A seguir, algumas das galerias de prestígio internacional presentes na feira:

Gagosian (EUA, Reino Unido, França, Itália, Grécia, Suíça e Hong Kong), Lisson (Reino Unido, Itália e EUA), Pace (Reino Unido, EUA, China), White Cube (Reino Unido, Hong Kong e Brasil), David Zwirner (EUA e Reino Unido), Thaddaeus Ropac (Áustria, Paris), Hauser & Wirth (Suíça, Reino Unido, EUA), Sprüth Magers (Alemanha, Reino Unido), Continua (Itália, França e China), Neugerriemschneider (Alemanha), Elvira Gonzalez (Espanha), Franco Noero (Itália) e Lia Rumma (Itália).

Entre as galerias brasileiras destaque para: DAN, Fortes Vilaça, A Gentil Carioca, Luisa Strina, Luciana Brito, Mendes Wood, Millan, Nara Roesler, Paulo Kuzcysnki, Vermelhoentre outras. 

São duas as galerias portuguesas que participam nesta edição, a saber: Galeria Baginski (Lisboa) e Vera Cortês Art Agency (Lisboa).

Consulte (+ info):

Artistas

Galerias

Laboratório Curatorial

Programação

Destaque para a iniciativa – Laboratório Curatorial – que vai na sua 2ª edição. O Laboratório oferece a oportunidade, a jovens curadores, de desenvolver e implementar projectos expositivos, compondo um núcleo de experimentação curatorial no interior da própria Feira.

Após a seleção dos candidatos, procede-se ao desenvolvimento e à realização das respectivas exposições, numa secção especial da Feira, tomando como acervo obras de artistas representados pelas galerias participantes. Os selecionados são, também, premiados com uma viagem às Bienais de Istambul e Veneza.

Fernanda Fragateiro, Walter Benjamin, Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit, 2012. Aço inoxidável polido, acrílico e livro de Walter Benjamin: “Das Kunstwerk im Zeitalter seiner technischen Reproduzierbarkeit”, Edição Suhrkamp, Alemanha, 1977; Design da capa por Willy Fleckhaus10,5 x 10,5 x 17 cm

Daniel Gustav Cramer, III a, 2012. Representado por Vera Cortês Art Agency.

Daniel Gustav Cramer, III a, 2012. Representado por Vera Cortês Art Agency.

SP-Arte announces its ninth edition, taking place April 3–7, 2013, at the São Paulo Bienal Pavilion in Ibirapuera Park. The fair boasts over 120 galleries: 81 Brazilian and 41 international galleries. During SP-Arte, São Paulo is taken over by special events to welcome the fair and its guests. This year, São Paulo’s famous Casa de Vidro, the former residence and historic home of Brazilian arquitect Lina Bo Bardi, will reopen its doors in time for SP-Arte on April 4, for the exhibition “The insides are on the Outside”, curated by Hans Ulrich Obrist. Other events around the city include the exhibition “O Ar Mais Próximo e Outras Materias”, an extensive exhibition of artist Waltercio Caldas’ work, as well as “Recuo”, an installation by Iran do Espirito Santo in the Capela do Morumbi, among others. 

The fair’s programming is stronger than ever. On April 4–6, SP-Arte presents “Dialogues”, conversations held between Adriano Pedrosa and curators, artists, and collectors. Curatorial Lab, a project developed by Adriano Pedrosa, will enter its second edition; four young curators were selected for professional development workshops; the results of these encounters will be presented as individual exhibitions at SP-Arte. Editorial Cluster continues to broaden the public’s view on the role of Artist’s books. The cluster showcases an exhibition based on the Bacanas Books blog by artist Fabio Morais, acting as part collector’s journal part virtual catalogue.

FOREWORD

In its 9th edition, SP-Arte is celebrating another year of expansion and new developments. Brazil’s first and most important art fair is larger, occupying three floors of the emblematic Bienal Pavilion as it presents 122 galleries alongside a rich cultural program.

In this process of opening the art market, the São Paulo State Government has played a key role by ensuring, once again, the exemption of the ICMS tax on the sale and import of artworks. SP-Arte’s cultural programming includes Adriano Pedrosa’s education initiatives which involve “Dialogues”, conversations held with collectors, curators and artists, and “Curatorial Lab” – four exhibition projects developed by four young curators under his curatorial guidance. The fair also features an Editorial Cluster with select art magazines, releases, artist’s book publishers, and an exhibition based on artist Fabio Morais’s collection of artist’s books, “Bacanas Books”.

In addition to a structured and varied cultural program, SP-Arte also offers a VIP/Professional Program, carried out in partnership with the Latitude/ABACT/Apex Project, brings dozens of art professionals – curators, directors and researchers from prestigious institutions around the world to Brazil so they can deepen their knowledge and encourage the exhibition or acquisition of Brazilian artworks abroad.

GALLERIES

Forty one international galleries – 30% of the fair’s exhibitors – represent 15 countries from Latin America, North America, Asia and Europe, this global representation of galleries further illustrates the diversification of Brazil’s thriving art market. SP-Arte also reflects a greater diversity within Brazil itself, which sequentially reaches beyond the traditional Rio–São Paulo axis. This year there are 81 galleries from Brazil’s Center West, Northeast, Southeast and Southern regions. The event also includes a section dedicated to multiples, editions and Showcase, galleries selected to work under the curated direction of Eduardo Brandão and Luisa Duarte.

Pedro Casqueiro, Over, 2009, acrílico sobre tela, 177cm X 154cm. Representado pela Galeria Baginski.

Pedro Casqueiro, Over, 2009, acrílico sobre tela, 177cm X 154cm. Representado pela Galeria Baginski.

(C) Imagens: Cortesia de SP-Arte (Feira Internacional de Arte de São Paulo) 2013.

Anúncios