Hiroshi Sugimoto

Hiroshi Sugimoto

The Pace Gallery Beijing

até 11 de julho de 2012

Hiroshi Sugimoto, Conceptual Forms 0012 Diagonal Clebsch surface, cubic with 27 lines, 2004 gelatin silver print 149.2 x 119.4 cm. Courtesy the artist and pace Gallery Beijing.

Há mais de três décadas que Hiroshi Sugimoto (n. 1948, Tóquio, Japão) definiu o significado da multidisciplinaridade artística contemporânea, esbatendo as linhas que separavam a fotografia da pintura, da instalação, e, mais recentemente, da arquitetura. As suas icónicas fotografias são um instrumento de entendimento das ideologias oriental e ocidental, que vai perseguindo as origens do tempo e do progresso social. Em 1975, Sugimoto iniciou, o que David Elliott designaria no seu ensaio, ‘The Faces of Infinity’, de: “the artist’s fundamental trinity of genres out of which all of his other works has grown.” (a trindade de géneros fundamental do artista, a partir da qual a sua restante obra cresceu). Os temas destas três séries – Dioramas, Theaters, Seascapes – são activados e interligados pelo poder do tempo. Efémero, concreto ou indefinível, o conceito de tempo é um aspecto primordial no trabalho de Sugimoto, a sua prática é, fundamentalmente, baseada em concepções de tempo. Esta é a primeira exposição individual de Sugimoto na China. A série Conceptual Forms, também, faz parte desta mostra, indicando o interesse de Sugimoto por modelos matemáticos, uma prática inspirada por Marcel Duchamp e Man Ray. A Sugimoto fascina-o a pureza da forma e a fragilidade desses objetos de gesso do século XIX. Lightning Fields, o seu trabalho mais recente representa estruturas orgânicas que se assemelham a formas primordiais. Há, nessas imagens que sugerem a origem da vida, a primeira centelha da criação, uma sensação desenfreada de movimento e energia. Essas obras demonstram o compromisso de Sugimoto com o estudo científico e sugerem o seu desejo de experimentação. As  fotografias foram criadas num quarto escuro, sem usar câmara, sujeitando o filme a diferentes tensões de correntes elétricas através de dispositivos que ele próprio desenvolveu.

Hiroshi Sugimoto, Alaskan Wolves, 1994 gelatin silver print 119.4 x 210.1 cm. Courtesy the artist and pace Gallery Beijing.

Hiroshi Sugimoto, Permian Land, 1992 gelatin silver print 119.4 x 185.4 cm. Courtesy the artist and Pace Gallery Beijing.

Hiroshi Sugimoto, Manatee, 1994 gelatin silver print 119.4 x 149.2 cm. Courtesy the artist and Pace Gallery Beijing.

“The tide has gone out on some 170 years of silver halide photography, swallowed under waves of digital imaging, leaving me suddenly all alone. I must say, however, I rather enjoy keeping to my solitary efforts in the abandoned realm of analog silver. I’ve declared myself an intentional anachronist; my favourite artworks are not contemporary but masterpieces from the past. I learned my infinite monochrome tonalities from Song dynasty ink paintings. After the fall of the Song in the 13thcentury, many magnificent ink paintingsshuǐmòhuà found their way to Japan, and I availed myself of every opportunity to gaze at them tirelessly. I was especially captivated by Mu Qi’s Eight Views of the Xiao and Xiang, one of the highest pinnacles of naturalist art the East has ever produced. Likewise, I must confess my Seascapes were inspired by Ma Yuan’s depictions of flowing water. And the things I learned from still other greats, Liang Kai, Yujian, Xia Gui . . . the list goes on and on. Even though my own works fall short of their achievements on many counts, my motto remainswēn gù zhī xīn“Warm the old to know the new.” – Hiroshi Sugimoto

Hiroshi Sugimoto, Lake Superior, Point Isabelle, 2003 gelatin silver print 119.4 x 149.2 cm. Courtesy the artist and Pace Gallery Beijing.

Hiroshi Sugimoto, North Pacific Ocean, Ohkurosaki, 2002 gelatin silver print 119.4 x 149.2 cm. Courtesy the artist and Pace Gallery Beijing.

Hiroshi Sugimoto, Sea of Japan, Oki, 1987 gelatin silver print 119.4 x 149.2 cm. Courtesy the artist and Pace Gallery Beijing.

Hiroshi Sugimoto, Ionian Sea, Santa Cesarea, 1990 gelatin silver print 119.4 x 149.2 cm. Courtesy the artist and Pace Gallery Beijing.

Hiroshi Sugimoto, Lake Superior, Cascade River, 1995 gelatin silver print 119.4 x 149.2 cm. Courtesy the artist and Pace Gallery Beijing.

Hiroshi Sugimoto vive e trabalha em Nova York desde 1974. Expôs a título individual no Metropolitan Museum of Art, Nova Iorque; MOCA, Los Angeles; Contemporary Arts Museum, Houston; MCA Chicago, IL, e Hara Museum of Contemporary Art, Tóquio, Japão, entre outros. O seu trabalho está representado em inúmeras colecções públicas que incluem o Metropolitan Museum of Art, Nova Iorque, o Museu de Arte Contemporânea de Tóquio; A National Gallery, Londres; O Museu Nacional de Arte Moderna de Tóquio, Smithsonian Institute of Art, Washington, e Tate Modern, em Londres, RU.

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